Triggerpoint massage en klanktherapie

Triggerpointmassage en klanktherapie

Een triggerpointmassage is een dieptemassage waarbij triggerpoints, ofwel spierknopen, worden aangepakt. Triggerpoints zijn vaak de oorzaak van pijn en bewegingsproblemen. Toch worden ze ook gemakkelijk over het hoofd gezien. Bij Praktijk Zielsgeluk in Purmerend wordt de triggerpointmassage aangevuld met klanktherapie, zodat de opgebouwde spanning in een spier(knoop) pijnloos wegvloeit en ontspanning ontstaat. Daarnaast wordt een triggerpointmassage heel vaak in de praktijk gecombineerd met een spier- en bindweefselmassage. Deze combinaties geven snel resultaat en lange effecten. Ontdek meer over triggerpoints en de behandeling hiervan.

Wat zijn triggerpoints of spierknopen en waarom heb je een triggerpointmassage nodig?

De medische naam voor een spierknoop is neuromusculaire triggerpoint (NMTrP) of kortweg triggerpoint. Het is een lokale verkramping in het spierweefsel die pijn, tintelingen of gevoelloosheid veroorzaakt. Triggerpoints ontstaan vaak als gevolg van een of andere vorm van overbelasting of ongunstig gebruik van de spieren. Met een stevige triggerpointmassage krijg je deze spierknopen weer los.

Wat is er precies aan de hand?

Onder de microscoop is te zien dat de spiercellen niet kapot zijn, maar gedeeltelijk zijn samengetrokken. Meestal is dit in de buurt van de aanhechting van de zenuw. Dit is ook het geval bij de overige cellen van het strengetje vezels dat door dezelfde zenuw worden aangestuurd. Door die lokale samentrekking komt het hele strengetje onder spanning te staan.

Hoe ontstaan triggerpoints precies?

Triggerpoints ontstaan vooral door overbelasting. Dit kan een kortdurende, veel te zware belasting zijn of een te langdurige, lichte belasting. Denk bijvoorbeeld aan een ongeluk, valpartij, vertillen, sporten zonder warming-up, lichamelijk zwaar werk, vaak herhaalde bewegingen, stress en last but not least: een ongunstige (werk)houding. Zolang de oorzaak aanwezig blijft (bijvoorbeeld een verkeerde houding), zal een triggerpointmassage slechts tijdelijk verlichting geven.

Triggerpoints voelen

Als je met je vingers met enige druk dwars over de spier gaat, voel je het strengetje soms wegschieten. De triggerpoint is dan dat harde en gevoelig plekje. Je kunt het vaak vinden door zo’n strakke streng met de vingers af te lopen.

Gevolgen

Soms komt de pijn alleen als je op de spierknoop drukt of als je de spier gebruikt (latent triggerpoint), maar de pijn kan ook continu zeurend aanwezig zijn (active triggerpoint). Bovendien kan de pijn uitstralen naar een ander gebied. Sommige bewegingen worden moeilijker omdat de spier niet goed kan rekken. Gevolgen van triggerpoints zijn dan ook vaak bewegingsbeperking of pijn, die zonder triggerpointmassage jaren kunnen voortbestaan.

Triggerpoints en pijn

Als je op een triggerpoint drukt, doet het pijn. Een actieve triggerpoint veroorzaakt zelfs al pijn zonder aanraking. En misschien wel het belangrijkste: die pijn kan uitstralen naar andere plekken in het lichaam, de zogenaamde afgeleide pijn. Dit betekent dat je dus pijn kunt voelen op een plek waar de hoofdoorzaak niet ligt. Als triggerpoints de hoofdoorzaak zijn van een klacht, dan verdwijnt de klacht niet als er niets aan de triggerpoints wordt gedaan. Zo kan een pijnlijk heupgewricht er op röntgen enigszins versleten uitzien, maar is er na de voor de hand liggende heupoperatie nog steeds pijn als deze (mede)veroorzaakt werd door triggerpoints. Als pijn veroorzaakt wordt door triggerpoints, dan moeten die triggerpoints dus behandeld worden om de pijn te verhelpen. Denk aan een triggerpointmassage. Er geldt natuurlijk ook dat triggerpoints die veroorzaakt worden door overbelasting, na een triggerpointmassage terugkomen als er niets aan die overbelasting wordt gedaan.

Behandeling: de triggerpointmassage

Eén van de methodes om triggerpoints tot rust te brengen, is een triggerpointmassage. Soms wordt de triggerpointmassage gecombineerd met een klankmassage, spier- en bindweefselmassage of hot stone-massage. Je kunt bij Praktijk Zielsgeluk bovendien een cursus hot stone-massage en triggerpointmassage volgen, zodat je de behandelingen zelf kunt toepassen bij een ander. Vraag hierover gerust meer informatie aan.

Meld je aan voor een geschikte behandeling

Je kunt bij onze praktijk in Purmerend terecht voor verschillende soorten fysieke behandelingen: van een triggerpointmassage tot een voetreflexmassage voor zwangere vrouwen. Ook voeren wij verschillende soorten natuurgeneeskundige en orthomoleculaire behandelingen uit. Heb je interesse in of vragen over een triggerpointmassage of een van onze andere behandelingen of therapieën? Bel dan gerust naar 06-40806851 (Natasja) of 06-19729253 (Bob) of stuur een e-mail naar info@praktijkzielsgeluk.nl.

Gratis online Webinar "Cel Gezondheid" woensdagavond 12-01, dinsdagavond 25-01 en woensdagavond 09-02

Klank- helingavond woensdagavond 19-01 en donderdagavond 17-02

Mindfulness cursus start maandagavond 10-01 en Online dinsdagavond 11-01