Eczeem, Contacteczeem, Berg, Dauwworm, Koortslip

Eczeem

Eczeem is een jeukende huiduitslag, die gepaard kan gaan met rode plekken, zwelling, schilfering (bij droog eczeem) of de vorming van vochtblaasjes (bij nat eczeem). De aandoening komt in veel verschillende vormen voor. De meest voorkomende vormen zijn contacteczeem en constitutioneel eczeem.

Contacteczeem

Contacteczeem, ook wel allergisch eczeem genoemd, wordt veroorzaakt door overgevoeligheid voor bepaalde stoffen waarmee de huid in aanraking komt. Vaak zijn dat stoffen zoals nikkel (bijvoorbeeld in sieraden), schoonmaakmiddelen, cosmetica en bepaalde planten. Het is dus een vereiste het contact met de prikkelende stoffen zoveel mogelijk te vermijden. Een veel voorkomende vorm van contact eczeem is handeczeem.

Constitutioneel eczeem

Constitutioneel eczeem is in aanleg al vanaf de geboorte aanwezig. Hierbij is sprake van een algemene overgevoeligheid of allergie. Dit eczeem zie je meestal in huidplooien, zoals de binnenkant van de elleboog en knie. Emotionele spanningen kunnen het eczeem doen opvlammen.

Eczeem bij jonge kinderen

Constitutioneel eczeem komt relatief vaak voor bij kinderen onder de 4 jaar. Het eczeem begint vaak op de wangetjes: de huid is dan rood, pukkelig of schilferig, soms komt er honingachtig vocht uit. Omdat dit een vochtig eczeem is, wordt het in de volksmond ook wel dauwworm genoemd. Op de peuterleeftijd bevindt het eczeem zich vooral in de huidplooien bij de gewrichten, zoals ellebogen, knieën, polsen en enkels. Het eczeem in het gelaat, de hals en de nek blijft vaak bestaan. Er is naast de meestal rode wangen, in het gebied rond de neus en de mond juist een opvallend bleke huidskleur. Bij baby’s wordt constitutioneel eczeem ook wel berg genoemd.

Berg

Berg is een onschuldige vorm van eczeem die soms voorkomt bij (pasgeboren) baby’s. Berg ontstaat vaak in de eerste weken na de geboorte en verdwijnt meestal voor de eerste verjaardag.

Als je baby berg heeft, merk je dit aan de droge, schilferige plekjes op zijn hoofdje. In een later stadium kunnen deze plekken bedekt zijn met witte of gelige korstjes. De plekjes kunnen zich ook uitbreiden naar wenkbrauwen, neus of oren. Slechts een heel enkele keer verspreidt berg zich over het hele lichaam; het is dan moeilijk te onderscheiden van andere vormen van uitslag.

Berg treedt vooral op bij baby’s met een erfelijke aanleg voor eczeem. Dit betekent echter niet automatisch dat het kind als volwassene ook andere soorten eczeem zal krijgen.

De belangrijkste oorzaak van berg is een toename van gistcellen doordat de samenstelling van huidvet verandert. Deze gistcellen kunnen de huid gaan irriteren. Ook een voedselallergie kan eczeem uitlokken. Baby’s kunnen allergisch zijn voor bijvoorbeeld koemelk, sinaasappels of kiwi’s.

Dauwworm

Dauwworm is een vorm van constitutioneel eczeem. Constitutioneel eczeem maakt deel uit van een overgevoeligheidssyndroom dat ook allergische astma en hooikoorts omvat. Bij dauwworm is de huid rood, pukkelig of schilferig en soms komt er honingachtig vocht uit. Gewoonlijk begint deze vorm van eczeem op de wangen van de baby en breidt hij zich geleidelijk uit over het hele gezicht, waarbij de driehoek om de neus vrij blijft. De schilferige plekken kunnen zich daarna over het gehele lichaam verspreiden of zich beperken tot de onderarmen en -benen. Bij dauwworm worden perioden met veel klachten vaak afgewisseld door perioden met weinig tot geen klachten. Dauwworm is een teken dat het kind aanleg heeft voor allergische aandoeningen.

Koemelkallergie

Dauwworm en eczeem bij kinderen worden soms veroorzaakt door een koemelkallergie. Dit gaat meestal gepaard met andere klachten zoals maag- en darmproblemen, braken, dunne ontlasting, hoesten met benauwdheid (piepende ademhaling) en prikkelbaarheid. Het kind huilt vaak en ligt met het hoofd achterover. Wanneer je kind last heeft van een aantal van bovengenoemde klachten, is het verstandig om het gebruik van koemelk te veranderen. Doe dit in overleg met een arts. Als er sprake is van een koemelkallergie kan men eventueel overstappen op speciale melkvoeding die wel geschikt is voor deze kindjes. Daarnaast kan sojamelk ook een goed alternatief zijn. Algemene tips: Vermijd het contact met de stoffen die de allergische reacties veroorzaken. Gebruik bij het baden geen zeep om de natuurlijke talglaag van de huid niet aan te tasten. Houd de nagels van je kind kort, zodat hij zich niet kan krabben. Het geven van borstvoeding vermindert de kans op allergie bij je baby.

Allergie, huid

Huid allergieën komen veel voor en kunnen worden veroorzaakt door een groot aantal stoffen. De stof die de allergie veroorzaakt heet het ‘allergeen’. De allergische reactie van de huid uit zich meestal in een huiduitslag dat ook wel netelroos wordt genoemd. Deze huiduitslag wordt gekenmerkt door roodheid met jeuk en soms ook bultjes of blaasjes.

Er zijn verschillende soorten huidallergieën. De meest voorkomend huidallergie is een contactallergie dat wordt veroorzaakt doordat je het allergeen aanraakt. Ook kan huidallergie ontstaan door de overgevoeligheid voor voeding, medicijnen of een huisdier, alsook voor de UV stralen in zonlicht, zonne-irritatie genoemd. De allergische reactie uit zich dan via de huid.

Bij de behandeling van allergie is het zeer belangrijk dat contact met het allergeen zo veel mogelijk wordt vermeden. Dit is soms gemakkelijker gezegd dan gedaan. Als je vermoedt dat je een huidallergie hebt, kun je contact opnemen met je huisarts voor een allergietest.

Blaasjes

Er kunnen verschillende vormen van blaasjes op je huid voorkomen, elk met hun eigen oorzaak. Blaasjes zijn in dit geval kleine, met vocht gevulde bultjes. Koortsblaasjes zijn hier een voorbeeld van. Maar ook allergische reacties kunnen blaasjes veroorzaken. Bijvoorbeeld als je huid overgevoelig reageert op een bepaalde stof in schoonmaakmiddelen, cosmetica of bijvoorbeeld nikkel. Je spreekt dan van een contactallergie. Je kunt ook overgevoelig zijn voor voedingsmiddelen (of toevoegingen in voedingsmiddelen, zoals kleur- en geurstoffen) of medicijnen. Soms krijg je vochtblaasjes of jeukende bultjes als je (te) veel in de zon hebt gezeten.

Koortslip

Een koortslip is een infectie van de huid op of bij de lippen. De infectie wordt veroorzaakt door het herpesvirus. Het plekje jeukt, brandt of doet pijn. Eerst wordt het plekje dik en rood en later komen er blaasjes op. Het herpesvirus zit in het vocht van de koortsblaasjes. Het kan worden verspreid door knuffelen en kussen. Een infectie kan ook in bijvoorbeeld de ogen of de geslachtsorganen voorkomen en daar vergelijkbaar klachten veroorzaken. Als je een infectie hebt doorgemaakt, blijft het virus in je lichaam. Een koortslip kan daardoor nogal eens terugkomen, meestal op dezelfde plaats.

Raak bij een koortslip de blaasjes niet aan en was vaak je handen. Knuffel nooit een pasgeboren baby als je een koortslip hebt; baby’s kunnen er ernstig ziek van worden.

Bij een goede weerstand krijgt een koortslip minder kans. Met gezonde voeding, voldoende lichaamsbeweging en genoeg slaap houd je je weerstand op peil.

De hier bovengenoemde symptomen zijn eenvoudig en snel te behandelen.

In het consult neem Natasja (na uw toestemming) contact op met uw ziel. Uw ziel verteld de oorzaak waarom u allergisch bent geworden/eczeem heeft ontwikkeld, etc.

Op deze manier zijn baby’s en kleine kinderen op een heel gemakkelijke manier van hun eczeem of andere klachten af te helpen.

Resultaat is al in het consult voelbaar/merkbaar.

Wilt u weten hoe deze methode werkt en achtergrond informatie? Klik dan hier.

Ook kunt u contact opnemen met Natasja via info@praktijkzielsgeluk.nl of 06-40806851.

Online Webinar Cel Gezondheid dinsdagavond 08-04

Klank- helingavond donderdagavond 15-04