Recidiverende blaasontsteking ten gevolge van candida

Een blaasontsteking wordt meestal veroorzaakt door bacteriën of virussen, waarbij een regelmatig terugkerende of recidiverende blaasontsteking vaak een onderliggende schimmelinfectie, zoals candida een rol speelt. Candida is een gist die in de darmen en op de huid kan leven. Ook klachten zoals oververmoeidheid, overgewicht, artritis, allergieën, huidklachten en depressies kunnen door een schimmelinfectie veroorzaakt worden. Normaal leeft deze gist in een gezonde balans met alle andere bacteriën. Blaasontstekingen gaan vaak gepaard met pijn en komen voornamelijk voor bij vrouwen. Bij Praktijk Zielsgeluk in Purmerend bieden we behandelingen op maat aan om recidiverende blaasontsteking, bijvoorbeeld ten gevolge van candida, aan te pakken.

Symptomen van een recidiverende blaasontsteking als gevolg van candida

Symptomen bij blaasontsteking zijn kleine hoeveelheden urine, een pijn of branderig gevoel bij het urineren, rugpijn en bekkenpijn, maar ook een verhoogde lichaamstemperatuur en algeheel niet lekker voelen. Vrijwel alle vrouwen met recidiverende blaasontsteking als gevolg van candida hebben ook een vaginale candidose. Er kan sprake zijn van een witte, dikke vaginale afscheiding met weinig of geen geur, een branderig of jeukend gevoel van de schaamlippen, kloofjes of rode vlekken op de schaamlippen, een branderig gevoel bij het urineren, schimmeltjes op huid of tussen tenen, kalknagels.

Hoe ontstaat een (recidiverende) blaasontsteking als gevolg van candida?

De vagina is vanwege de warmte en de vochtigheid een geschikte plaats voor de (over)groei van candida, waardoor de kans op (recidiverende) blaasontsteking groot is. Hygiëne speelt dan ook een zeer belangrijke rol bij de behandeling en preventie van cystitis en vaginale infecties. De groei van candida wordt tevens bevorderd wanneer de zuurtegraad afwijkend is. Ook allergieën kunnen ontstekingsreacties in de blaaswand veroorzaken en daarmee de ingroei van candida-mycelium vereenvoudigen, met als gevolg (recidiverende) blaasontsteking. Hierbij kan het gaan om allergieën voor bepaalde voedingsmiddelen of pollen. Om deze reden is het verstandig om een intolerantie-onderzoek te laten doen. Net als bij een (recidiverende) blaasontsteking door candida, wordt door de lokale ontstekingsreacties de afweer van het blaasslijmvlies ondermijnd. Op zich kunnen deze allergieën ook klachten aan de urinewegen veroorzaken die weer lijken op cystitis.

Andere oorzaken van blaasontstekingen

Stress, een verzwakt immuunsysteem en veel suikergebruik verergeren in het algemeen de klachten, door afname van de lokale afweer en verandering van de samenstelling van het vaginale slijm. Van bepaalde voedingsmiddelen is ook bekend dat deze de blaas kunnen irriteren. Voorbeelden hiervan zijn koffie, thee, alcohol, heet (gekruid) voedsel, chocola, kaas, uien en citrusvruchten. Tot slot kunnen hormonale veranderingen een rol spelen bij het optreden van recidiverende cystitis, doordat de samenstelling van het vaginale slijm verandert. Pilgebruik kan daarom cystitis verergeren of zelfs veroorzaken.

Heb je last van regelmatig terugkomende blaasontsteking? Maak een afspraak

We hebben we veel ervaring met de behandeling van klachten omtrent een recidiverende blaasontsteking, bijvoorbeeld ten gevolge van candida. Wil jij van je klachten afkomen? Neem contact op met een van de paramedisch natuurgeneeskundig therapeuten van onze praktijk. Bel hiervoor naar 06-40806851 (Natasja) of 06-19729253 (Bob) of stuur een e-mail naar info@praktijkzielsgeluk.nl. Ontdek ook hoe we je met andere fysieke klachten, zoals een spastische darm en bij:

Ervaringen

Natasja legt de informatie in de Webinar in makkelijke taal uit. Ze laat duidelijke plaatjes zien. Na haar uitleg begreep ik waarom mijn huid en blaasklachten steeds weer terugkwamen. Denise

Na meer dan 10 jaar lange zoektocht heeft Natasja me geholpen met de kern waar mijn klachten vandaan komen. Ik ben nu bewust wat ik nodig heb. Irma

Door haar presentatie snap ik waarom ik, na vele therapeut adviezen, nog steeds niet volledig was hersteld. Sonja