Blaasontsteking

Blaasontsteking/Cystitis is een chronische blaasontsteking die met extreme pijn gepaard kan gaan en voornamelijk bij vrouwen voorkomt. Cystitis wordt meestal veroorzaakt door bacteriën of virussen.

Bij regelmatig terugkerende/ recidiverende blaasontstekingen speelt een onderliggende Candida-infectie regelmatig een rol.

Symptomen bij cystitis zijn: vaak kleine hoeveelheden urineren, pijn of branderig gevoel bij urineren, rugpijn, bekkenpijn, verhoogde lichaamstemperatuur en algehele malaise

Blaasontstekingen kunnen een oorzaak van onvruchtbaarheid zijn. Vrijwel alle vrouwen met recidiverende cystitis als gevolg van Candida hebben ook een vaginale candidose. Hierbij kan sprake zijn van een witte, dikke vaginale afscheiding met weinig of geen geur, branderig of jeukend gevoel van de schaamlippen, kloofjes of rode vlekken op de schaamlippen en een branderig gevoel bij het urineren.

De vagina is vanwege de warmte en de vochtigheid een geschikte plaats voor de (over)groei van Candida. Groei hiervan wordt tevens bevorderd wanneer de zuurtegraad afwijkend is. Stress en veel suikergebruik verergeren in het algemeen de klachten, door afname van de lokale afweer en verandering van de samenstelling van het vaginale slijm. Hygiëne speelt een zeer belangrijke rol bij de behandeling en preventie van cystitis en vaginale infecties.<.p>

Allergieën kunnen ontstekingsreacties in de blaaswand veroorzaken en daarmee de ingroei van Candida-mycelium vereenvoudigen. Net als bij Candida wordt door de lokale ontstekingsreacties de afweer van het blaasslijmvlies ondermijnd. Op zich kunnen deze allergieën ook klachten aan de urinewegen veroorzaken die weer lijken op cystitis. Van bepaalde voedingsmiddelen is ook bekend dat deze de blaas kunnen irriteren. Voorbeelden hiervan zijn koffie, thee, alcohol, heet (gekruid) voedsel, chocola, kaas, uien en citrusvruchten.

Hormonale veranderingen kunnen een rol spelen bij het optreden van recidiverende cystitis doordat de samenstelling van het vaginale slijm verandert. Pilgebruik kan daarom cystitis verergeren of zelfs veroorzaken.

Heeft u last van regelmatig terugkomende blaasonsteking?

Bij praktijk Zielsgeluk hebben ze veel eraring met deze klachten. 95% van de cliënten die hier last van hebben, hebben reeds na 3 – 5 behandelingen baat bij de behandelingen die gegeven worden bij bovengenoemde praktijk.

Wilt u van uw klachten afkomen? Neem contact op met één van de Paramedisch Natuurgeneeskundig therapeuten van Praktijk Zielsgeluk. 80% van de cliënten hebben al baat na de eerste behandeling

Online Webinar Cel Gezondheid dinsdagavond 08-04

Klank- helingavond donderdagavond 15-04